تبلیغات چیست ؟

سرگرمی

تبلیغات چیست

بدون تردید اهمیت اثرگذاری سیمای تبلیغات بر باورها و ارزش‏ها و اصول اخلاقی در جوامع کنونی‏ را نمی‏توان نادیده گرفت.تبلیغات سبب دگرگونی تدریجی ارزشها و هنجارها در جامعه می‏شود و باورها و ارزشهای جدید جایگزین باورهای گذشته می‏شود.لغتنامهء دهخدا«تبلیغات را جمع تبلیغ و به معنای رسانیدن،رسانیدن عقاید،پیغام و جزء آن» آورده است و همچنین تبلیغات را«جمع تبلیغ، ادارهء تبلیغات،از جهت سازمانی نام اداره‏ای است که مقاصد و نظریات و اخبار داخل و خارج را چنان که‏ به صلاح باشد به وسیلهء رادیو و نشریات مخصوص به خود انتشار می‏دهد» بنابراین معنای تبلیغات‏ رساند و ابلاغ پیام به مخاطبین می‏باشد ولی چگونگی رساندن پیام با توجه به تنوع ابزارهای تبلیغاتی‏ و شیوه‏های اجرایی آن متفاوت است.در فرهنگ سیاسی در تعریف از تبلیغات آمده است«فعالیتی‏ است برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه‏های غیرمستقیم و احیانا پنهانی با وسایلی همانند زبان، خط،تصویر،نمایش و جز این»

در بعضی مواقع،مبلغان علاوه بر شیوه پنهانی ممکن است از شیوهء مستقیم و به صورت آشکار،برای‏ برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای قبولاندن عقاید خود،بهره گیرند.اگر به عملکرد رهبران‏ احزاب و جنبش‏ها در کشورهای مختلف ملاحظه شود متوجه می‏شویم که آنها اهداف خود را به صورت‏ مستقیم و روشن و شفاف برای مردم و یا طرفداران خود توضیح داده‏اند و برنامه‏ها را تشریح کرده‏اند و از این طریق واکنش مردم را برانگیخته‏اند.هنچنین صاحبان قدرت و ثروت با استفاده از ابزارهای‏ تبلیغاتی برای بسیج مردم و یا کنترل افکار عمومی و با تغییر نگرش‏ها و باورهای مردم درصددند تا حقیقت و غیر حقیقت را با یکدیگر در آمیزند و این امر سبب می‏شود تا حقیقت جلوهء دیگری به خود بگیرد که مصداق آن را در سخنان پاپ بندیک شانزدهم رهبر کاتولیکهای جهان که اسلام را دینی‏ خشونت‏زا معرفی کرده‏است ببینیم.بنابراین مبلغان نیّات خود را با استفاده از رویکرد مادی و معنوی به‏ انسانها تلقیت می‏کنند و یا بهتر است بگویم شستشوی مغزی می‏دهند و این شستشو از طریق تبلیغات‏ انجام می‏شود،ممکن است این سئوال مطرح شود که تبلیغات چگونه می‏تواند باورها و ارزشهای جامعه‏ را تغییر دهد؟

برای پاسخ به این پرسش لازم ضروری است به روند تاریخی جوامع نگاهی داشته باشیم و باورها و ارزشها و هنجارهایی که روزگاری حاکم بوده و ارزشهای دیگر جایگزین آنها شده است را به دقت مورد بررسی قرار دهیم:

ملاحظه می‏شود که تغییر مبانی اقتصادی زندگی،موجب اصول اخلاقی،باورها و ارزشها شده‏ است.مثلا در طول تاریخ زندگی جوامع بشری،تغییراتی اتفاق افتاده است،اگر به روند انتقال زندگی از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و یا از حالت زندگی قبل از صنعتی شدن به صنعتی شدن و در نهایت‏ به صنعتی مدرن دقیق شویم آن گاه به این نتیجه می‏رسیم آنچه باعث ارزش و هنجار جامعه بوده،مضر و ناشایسته و ناهنجار شناخته شده است.البته چون این تغییرات به تدریج و با آهنگی کند و بطنی و توأم‏ با آشفتگی بوده است،متوجه این تغییرات نمی‏شویم هر آنچه در زمانهای گذشته مطلوب و مفید به نظر می‏رسیده ولی در زمانن کنونی عکس آن را درست و صحیح و صادق می‏دانیم«هر رذیلتی زمانی فضیلت‏ بود و ممکن است باز روزی فضلیت گردد چنانکه کینه‏ورزی به هنگام جنگ فضیلت است.»1در واقع بعد از صنعتی شدن جوامع آنچه توانسته است ارزش را ضد ارزش به تودهء مردم معرفی کند،تبلیغات بوده‏ است تا اینکه نقش تبلیغات و کار کرد آن در زمانهای جنگ و یا بعد از آن را در تحولات و رخدادها چه از نظر معنایی و یا معرفی کردن ارزشها و جایگزین آن در کشورها و تودهء مردم مشاهده کنیم.

اما سیمای تبلیغات در کشورهای عقب مانده با کشورهای توسعه یافته،با نقش‏های متفاوتی ظاهر شده و می‏شود.در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدم تعادل روحی و روانی و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود.گروههای سرمایه‏دار و سودجو با استفاده از ارتباط جمعی درصددند به شکل پنهانی و تبلیغات غیرمستقیم،عقاید منفعت‏ طلبانه خود را تعقیب و دنبال کنند و این امر به شکلها و صورتهای مختلف انجام می‏گیرد.صاحبان قدرت‏ و ثروت با استفاده از تراکتهای تبلیغاتی با رویکرد جامعه شناختی و با استفاده از کارشناسان حرفه‏ای‏ برای شناخت فرهنگ جوامع می‏کوشند تا به اهداف خود برسند و این تلاش و کوشش به شکلهای ذیل‏ انجام می‏شود:

  • 1-با استفاده از شخصیت‏ها و چهره‏های مطرح و مورد احترام جامعه که از تصویر و زبان او بهره‏ می‏گیرند که این امر را می‏توان در آگاهی‏های تلویزیونی و تابلوهایی که در شهرها نصب می‏شود به‏ خوبی مشاهده کرد.
  • 2-مبلغات به صورت موضوعی و در بین گروههای مختلف علی‏الخصوص انسانهای ساده دل و ساده‏ اندیش و کودکان سعی می‏کنند تا آنها را به دام اندازند و از این طریق در نگرشها تغییر به وجود می‏آورند و باعث دگرگونی فرهنگ عامه می‏شوند.
  • در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدن تعادل روحی و روانی‏ و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود
  • 3-تبلیغاتی‏ها از میان باورها و حقایق در بطن جامعه و قومیت‏های مختلف و از موضوعاتی که به سود آنها است،کارتل‏هایی برمی‏گزینند و از طریق از مقدسات و باورهای آنها سوء استفاده و به نفع خود بهره‏برداری می‏کنند که در این راستا می‏توان به فرستادن مسیونرها به قاره‏های آفریقایی،آسیایی و آمریکای لاتین به عنوان مصداق یاد کرد.

در واقع مبلغان با استفاده از دورغ و نیرنگ و وارونه جلوه‏دادن حقایق درصددند که قسمتی از مدعای‏ خود را برای نفوذ و تسخیر و تغییر باورهای آنها به اثبات رسانند و بی‏سوادی و یا کم سوادی توده مردم‏ باعث شده است که مبلغات در زمان کمتری به اهداف خویش برسند و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون‏ تقریبا فرهنگ غربی جایگزین فرهنگهای دیگر شده و وجود تبلیغات باعث شد که بسیاری از لهجه‏ها و گویش‏ها و آداب و سنن مردم از بین برود و یا زبانهای کشورهای دیگر مورد تهدید جدی قرار گیرد. به دلیل وجود ماهواره‏ها واینترنت در بسیاری از منازل و ارائهء اطلاعات بسیار فراوانی که مردم دریافت‏ می‏کنند،برداشتی سطحی نگر نسبت به پیرامون و حوادث و اتفاقات پیدا می‏کنند.در واقع انبوه‏ اطلاعات سبب تغییر رفتار مردم شده است.از حالت تفکر عمیق و بررسی همه جانبه به سطحی‏نگری‏ نازل رسیده‏اند و نهایتا تسلیم خواسته‏ها و تقاضاهای صاحبان قدرت و ثروت شده‏اند.رئیس جمهور آمریکا در سال 1955 اعلام کرده بود«جنگ بزرگی در پیش خواهیم داشت و آن جنگ تسخیر اذهان‏ بشریت است»و این جنگ بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده است در کنار ابزار خشونت،از ابزار تبلیغاتی برای تغییر نگرش‏های مردم استفاده می‏شود.غربی‏ها با استفاده از بنگاههای سخن پراکنی‏ (صوتی و تصویری و ماهواره‏ها و اینترنت)در تلاشند ارزشهای سرمایه‏داری را جایگزین ارزشهای سنتی‏ جوامع در حال توسعه کنند و مردم جوامع توانای مقابله با فرهنگ غیر خودی را ندارند«انسان نوین‏ دیگر هیچ وسیله‏ای برای دفاع از خود در برابر تلقینها و تأثیرهای رسانه‏های همگانی ندارد.»

انسانهای جوامع در حال توسعه دیگر نمی‏توانند از سد تبلیغاتی که توسط ارتباطات جمعی مطرح‏ می‏شود رهایی یابند مگر اینکه قدرت دانش و تحلیل و گفتمان برای باز اندیشی به احیاء و ارزشهای از دست رفته را به کار گیرند و این امر سبب می‏شود که مخاطبان به صورت ناخودآگاه تسلیم‏ هیجانات فرهنگ و ارزشهای وارداتی نشوند.

 

جهت تبلیغات در وبسایت پیتای و معرفی کسب و کار خود اینجا کلیک کنید .

آخرین مطالب

لباس عروس جدید

دختر ها و خانم ها دوست دارند در شب عروسی خود یک اندام لاغر و متناسب و بدون هیچ ایرادی داشته باشند ، به همین خاطر به اندام خود توجه زیادی دارند که به دلایلی رژیم و برنامه ورزشی برای خانم ها قبل از مراسم عروسی کاری سخت می باشد . به همین خاطر اگر در آرزوهای خود همیشه یک لباس عروس شیک را در ذهن دارید به یاد داشته باشید که به اندام خود توجه داشته باشید تا لباس عروس بر تنتان به بهترین شکل دیده شود ...

عکاسی از یک عروسی از نامزدی تا پذیرایی

چه می‌شود اگر شما بتوانید تمام این لحظات را قبل از روز عروسی ثبت کنید ؟ این لحظات چقدر شگفت‌انگیز بود ؟ خوب ، یک راه برای انجام این کار وجود دارد و تمام طول آن کمی آماده‌سازی است تا مطمئن شوید آن خاطراتی را دارید که به مدت یک عمر طول خواهند کشید.

راهنمای خرید گوشواره

وقتی که می خواهید یک گوشواره زیبا و جذاب بخرید انتخاب ها متنوعی را دارید که باعث سردرگمی شما میشود و در بازار نیز محصولات زیادی وجود دارد پس باید نکات مهمی را پیش از خریدن گوشواره بدانید که ما در این مطلب از مجله عروسی اطلاعات و نکات اولیه را برای انتخاب و خرید گوشواره با شما در میان می گذاریم ...

آموزش درست کردن “خورش لوبیا سبز” با گوشت

هنوز هم سبزیجات تابستانی در سبزی فروشی ها به وفور پیدا می شود. لوبیا سبز هم از این سبزی هاست که معمولا با آن یا لوبیاپلو درست می کنند یا خوراک لوبیا. البته کوکوی آن هم رایج است ولی به احتمال زیاد خورش آن را تا به حال نخورده اید.

روش های مختلف طراحی ناخن

برای هر خانمی پیش آمده است که هر هفته یک ساعت وقت خود را در آرایشگاه برای کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن هایش صرف کرده باشد ، بخصوص برای روز بزرگی مثل روز عروسی باید به ناخن های عروس توجه خاصی داشت و از جزئیات تا کلیات طرح ناخن های عروسی را مورد بررسی قرار داد ، ما در این قسمت آموزش های لازمه برای طراحی ناخن را با شما عزیزان در میان می گذاریم ...

حتما بخوانید

چگونه در عروسی خود پول پس‌انداز کنید

بدیهی است که شما می‌خواهید هر جا که می‌توانید در مراسم عروسی خود صرفه‌جویی کنید ، اما هیچ‌کس نمی‌خواهد با آن جشن رویایی که در مورد تمام زندگی شان فکر می‌کنند ، خداحافظی کند . در اینجا به چند روش می‌توانید بدون قربانی کردن سبک خود پول پس‌انداز کنید ...

نکاتی که قبل از اجاره لباس عروس باید بدانید

اگر در رابطه با لباس عروسیتان تصمیم گرفته اید لباس نخرید و یک لباس عروس شیک اجاره کنید باید نکات قابل توجهی را در این رابطه فرا بگیرید تا در این مورد که اجاره کردن لباس عروس می باشد دچار مشکل نشوید و یک انتخاب درست داشته باشید ، با ما باشید در ادامه مطلب ...

راز خوشبختی در زندگی

همه ما ادم ها در زندگی به دنبال پیدا کردن راهی برای خوشبختی هستیم و هرکسی خوشبختی را در یک چیز برای خود معنی می کند و خوشبختی انسان های با یکدیگر کاملا فرق می کند ، ولی راز خوشبختی ما انسان ها در زندگی در یک چیز نهفته است که در این مطلب مفصل در مورد آن حرف خواهیم زد ...

ویژگی های دسته گل عروسی

اهمیت دسته گل عروس به مرور زمان در حال تغییر است . در اصل دسته گل عروسی گیاهان و ادویه هایی بودند که برای حفظ روح مراسم عروسی طراحی شده بودند و بعد از آن نماد بی گناهی و خلوص عروس بودند ، این روز های برای دسته گل های عروسی معمولا از رنگ های شاد و گل های زیبا استفاده می کنند ، ما در این پست در مورد ویژگی های دسته گل عروس با شما صحبت خواهیم کرد ...

مراسم حنابندان چیست

حنابندان مراسمی است که بعد از نامزدی و قبل از برگذاری مراسم عروسی، انجام میشود و در واقع به منزله خداحافظی و آخرین شب سکونت عروس در منزل پدری اش میباشد. به طور سنتی در این مراسم، ظرف حنا میان مهمانان میچرخد و زنان با مقداری از آن دستان خود را رنگی میکنند تا ...

گالری ها

عکس های عروس و ساقدوش

شما ممکن است چند تن ایده برای عکس‌هایی که می‌خواهید از خانواده ، از شما و شریک تان دریافت کنید داشته باشید ، اما آیا فکر کرده‌اید که چطور با ساقدوش های خود عکس بگیرید ؟ اگر به دنبال چند عکس بسیار جذاب از شما و ساقدوش های خود هستید ، از ایده های زیر برای عکس های عروس و ساقدوش عروس استفاده کنید ...

لوکس ترین سالن های زیبایی تهران

خانم ها می خواهند در بهترین روز زندگیشان که روز عروسی آنها می باشد بدرخشند و یک آرایش جذاب و شیک و زیبا داشته باشند و در میان همه مردم بدرخشند به همین خاطر می خواهند در بهترین سالن زیبایی آرایش و میکاپ عروسی خود را انجام دهند ، ما در این مطلب بهترین سالن های زیبایی تهران را به شما عروس خانم های عزیز معرفی می کنیم ...

عشق و ازدواج

عشق ، جاذبه‌اي غيرمرئي و پديده‌اي رازآلود است كه مهم‌ترين نقش را در تحرك، قوام و دوام عالم ايفا مي‌نمايد. اهميت و نقش تعيين كننده‌ي عشق در هستي، حكماي الهي را بر آن داشته است تا با ژرف‌نگري در مقوله‌ي عشق و تفكيك اقسام و تعيين مراتب آن و ... ، بحثي اساسي را به اين مهم اختصاص دهند. نوشتار حاضر به منظور تبيين اجمالي مقوله‌ي عشق، پس از ورود به مباحث معناشناختي عشق، ذكر اقسام و مراتب آن، به مباحثي از قبيل رابطه‌ي عشق مجازي با عشق حقيقي، اختيار و تكليف در محدوده‌ي عشق مجازي، تكليف عاشق در فراق و وصال، علت و علاج عاشق و ... مي‌پردازد و سرانجام با رويكردي اجمالي به بحث «عشق و ازدواج»، نقش عشق را به عنوان «زمينه» و نيز «پيامد» ازدواج بيان مي‌دارد و به مهم‌ترين تدابير شريعت در جهت تحكيم عشق پس از ازدواج اشاره مي‌نمايد.

جدیدترین ترند های عروسی

سال نو تقریبا ً به ما بستگی دارد و طیف وسیعی از موضوعات عروسی ، رنگ ، طرح و گرایش‌ها جدید را در بر می‌گیرد . ما با گپ زدن با زوج‌های ایرانی برای آنچه که آن‌ها برای ازدواجشان دوست دارند و آنچه که می‌خواهیم در سال ۲۰۱۹ شاهد آن باشیم صحبت کرده ایم . عناصر لوکس و لحظات خصوصی قطعا ً چیزهایی هستند که به دنبال آن هستند ، در حالی که شخصی سازی شده و آرایش طبیعی به هیچ جایی نمی‌رود . با ما باشید در ادامه مطلب تا جدیدترین ترند های عروسی سال 2019 را به شما نشان بدهیم ...

مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی

ما در یک مراسم عروسی یکی از رنگ ها را دوست داریم و در سال ۲۰۱۹ محبوب‌ترین رنگ مراسم عروسی معرفی شده است که ما برای دیدن آن هیجان‌زده هستیم . اکنون ما مشتاقانه منتظر دیدن رنگ‌های تیره‌تر و نیز برجسته‌تر کردن رنگ سیاه هستیم . ما در این مطلب مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی در سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی می کنیم ...

ژست گرفتن عروس و داماد برای عکاسی

ژست های عکس عروس و داماد همواره باید شیک و مد روز باشد چه در آتلیه چه را باغ ، پس باید بهترین ژست های عکاسی برای روز مراسم عروسی یاد بگیریم زیرا عکس های مراسم عروسی همیشه یکی از ماندگارترین و جذاب ترین عکس های زندگی هر فردی است که با گذشت سال ها دوست دارد با دیدن آنها لذت ببرد ...