تبلیغات چیست ؟

سرگرمی

تبلیغات چیست

بدون تردید اهمیت اثرگذاری سیمای تبلیغات بر باورها و ارزش‏ها و اصول اخلاقی در جوامع کنونی‏ را نمی‏توان نادیده گرفت.تبلیغات سبب دگرگونی تدریجی ارزشها و هنجارها در جامعه می‏شود و باورها و ارزشهای جدید جایگزین باورهای گذشته می‏شود.لغتنامهء دهخدا«تبلیغات را جمع تبلیغ و به معنای رسانیدن،رسانیدن عقاید،پیغام و جزء آن» آورده است و همچنین تبلیغات را«جمع تبلیغ، ادارهء تبلیغات،از جهت سازمانی نام اداره‏ای است که مقاصد و نظریات و اخبار داخل و خارج را چنان که‏ به صلاح باشد به وسیلهء رادیو و نشریات مخصوص به خود انتشار می‏دهد» بنابراین معنای تبلیغات‏ رساند و ابلاغ پیام به مخاطبین می‏باشد ولی چگونگی رساندن پیام با توجه به تنوع ابزارهای تبلیغاتی‏ و شیوه‏های اجرایی آن متفاوت است.در فرهنگ سیاسی در تعریف از تبلیغات آمده است«فعالیتی‏ است برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه‏های غیرمستقیم و احیانا پنهانی با وسایلی همانند زبان، خط،تصویر،نمایش و جز این»

در بعضی مواقع،مبلغان علاوه بر شیوه پنهانی ممکن است از شیوهء مستقیم و به صورت آشکار،برای‏ برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای قبولاندن عقاید خود،بهره گیرند.اگر به عملکرد رهبران‏ احزاب و جنبش‏ها در کشورهای مختلف ملاحظه شود متوجه می‏شویم که آنها اهداف خود را به صورت‏ مستقیم و روشن و شفاف برای مردم و یا طرفداران خود توضیح داده‏اند و برنامه‏ها را تشریح کرده‏اند و از این طریق واکنش مردم را برانگیخته‏اند.هنچنین صاحبان قدرت و ثروت با استفاده از ابزارهای‏ تبلیغاتی برای بسیج مردم و یا کنترل افکار عمومی و با تغییر نگرش‏ها و باورهای مردم درصددند تا حقیقت و غیر حقیقت را با یکدیگر در آمیزند و این امر سبب می‏شود تا حقیقت جلوهء دیگری به خود بگیرد که مصداق آن را در سخنان پاپ بندیک شانزدهم رهبر کاتولیکهای جهان که اسلام را دینی‏ خشونت‏زا معرفی کرده‏است ببینیم.بنابراین مبلغان نیّات خود را با استفاده از رویکرد مادی و معنوی به‏ انسانها تلقیت می‏کنند و یا بهتر است بگویم شستشوی مغزی می‏دهند و این شستشو از طریق تبلیغات‏ انجام می‏شود،ممکن است این سئوال مطرح شود که تبلیغات چگونه می‏تواند باورها و ارزشهای جامعه‏ را تغییر دهد؟

برای پاسخ به این پرسش لازم ضروری است به روند تاریخی جوامع نگاهی داشته باشیم و باورها و ارزشها و هنجارهایی که روزگاری حاکم بوده و ارزشهای دیگر جایگزین آنها شده است را به دقت مورد بررسی قرار دهیم:

ملاحظه می‏شود که تغییر مبانی اقتصادی زندگی،موجب اصول اخلاقی،باورها و ارزشها شده‏ است.مثلا در طول تاریخ زندگی جوامع بشری،تغییراتی اتفاق افتاده است،اگر به روند انتقال زندگی از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و یا از حالت زندگی قبل از صنعتی شدن به صنعتی شدن و در نهایت‏ به صنعتی مدرن دقیق شویم آن گاه به این نتیجه می‏رسیم آنچه باعث ارزش و هنجار جامعه بوده،مضر و ناشایسته و ناهنجار شناخته شده است.البته چون این تغییرات به تدریج و با آهنگی کند و بطنی و توأم‏ با آشفتگی بوده است،متوجه این تغییرات نمی‏شویم هر آنچه در زمانهای گذشته مطلوب و مفید به نظر می‏رسیده ولی در زمانن کنونی عکس آن را درست و صحیح و صادق می‏دانیم«هر رذیلتی زمانی فضیلت‏ بود و ممکن است باز روزی فضلیت گردد چنانکه کینه‏ورزی به هنگام جنگ فضیلت است.»1در واقع بعد از صنعتی شدن جوامع آنچه توانسته است ارزش را ضد ارزش به تودهء مردم معرفی کند،تبلیغات بوده‏ است تا اینکه نقش تبلیغات و کار کرد آن در زمانهای جنگ و یا بعد از آن را در تحولات و رخدادها چه از نظر معنایی و یا معرفی کردن ارزشها و جایگزین آن در کشورها و تودهء مردم مشاهده کنیم.

اما سیمای تبلیغات در کشورهای عقب مانده با کشورهای توسعه یافته،با نقش‏های متفاوتی ظاهر شده و می‏شود.در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدم تعادل روحی و روانی و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود.گروههای سرمایه‏دار و سودجو با استفاده از ارتباط جمعی درصددند به شکل پنهانی و تبلیغات غیرمستقیم،عقاید منفعت‏ طلبانه خود را تعقیب و دنبال کنند و این امر به شکلها و صورتهای مختلف انجام می‏گیرد.صاحبان قدرت‏ و ثروت با استفاده از تراکتهای تبلیغاتی با رویکرد جامعه شناختی و با استفاده از کارشناسان حرفه‏ای‏ برای شناخت فرهنگ جوامع می‏کوشند تا به اهداف خود برسند و این تلاش و کوشش به شکلهای ذیل‏ انجام می‏شود:

  • 1-با استفاده از شخصیت‏ها و چهره‏های مطرح و مورد احترام جامعه که از تصویر و زبان او بهره‏ می‏گیرند که این امر را می‏توان در آگاهی‏های تلویزیونی و تابلوهایی که در شهرها نصب می‏شود به‏ خوبی مشاهده کرد.
  • 2-مبلغات به صورت موضوعی و در بین گروههای مختلف علی‏الخصوص انسانهای ساده دل و ساده‏ اندیش و کودکان سعی می‏کنند تا آنها را به دام اندازند و از این طریق در نگرشها تغییر به وجود می‏آورند و باعث دگرگونی فرهنگ عامه می‏شوند.
  • در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدن تعادل روحی و روانی‏ و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود
  • 3-تبلیغاتی‏ها از میان باورها و حقایق در بطن جامعه و قومیت‏های مختلف و از موضوعاتی که به سود آنها است،کارتل‏هایی برمی‏گزینند و از طریق از مقدسات و باورهای آنها سوء استفاده و به نفع خود بهره‏برداری می‏کنند که در این راستا می‏توان به فرستادن مسیونرها به قاره‏های آفریقایی،آسیایی و آمریکای لاتین به عنوان مصداق یاد کرد.

در واقع مبلغان با استفاده از دورغ و نیرنگ و وارونه جلوه‏دادن حقایق درصددند که قسمتی از مدعای‏ خود را برای نفوذ و تسخیر و تغییر باورهای آنها به اثبات رسانند و بی‏سوادی و یا کم سوادی توده مردم‏ باعث شده است که مبلغات در زمان کمتری به اهداف خویش برسند و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون‏ تقریبا فرهنگ غربی جایگزین فرهنگهای دیگر شده و وجود تبلیغات باعث شد که بسیاری از لهجه‏ها و گویش‏ها و آداب و سنن مردم از بین برود و یا زبانهای کشورهای دیگر مورد تهدید جدی قرار گیرد. به دلیل وجود ماهواره‏ها واینترنت در بسیاری از منازل و ارائهء اطلاعات بسیار فراوانی که مردم دریافت‏ می‏کنند،برداشتی سطحی نگر نسبت به پیرامون و حوادث و اتفاقات پیدا می‏کنند.در واقع انبوه‏ اطلاعات سبب تغییر رفتار مردم شده است.از حالت تفکر عمیق و بررسی همه جانبه به سطحی‏نگری‏ نازل رسیده‏اند و نهایتا تسلیم خواسته‏ها و تقاضاهای صاحبان قدرت و ثروت شده‏اند.رئیس جمهور آمریکا در سال 1955 اعلام کرده بود«جنگ بزرگی در پیش خواهیم داشت و آن جنگ تسخیر اذهان‏ بشریت است»و این جنگ بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده است در کنار ابزار خشونت،از ابزار تبلیغاتی برای تغییر نگرش‏های مردم استفاده می‏شود.غربی‏ها با استفاده از بنگاههای سخن پراکنی‏ (صوتی و تصویری و ماهواره‏ها و اینترنت)در تلاشند ارزشهای سرمایه‏داری را جایگزین ارزشهای سنتی‏ جوامع در حال توسعه کنند و مردم جوامع توانای مقابله با فرهنگ غیر خودی را ندارند«انسان نوین‏ دیگر هیچ وسیله‏ای برای دفاع از خود در برابر تلقینها و تأثیرهای رسانه‏های همگانی ندارد.»

انسانهای جوامع در حال توسعه دیگر نمی‏توانند از سد تبلیغاتی که توسط ارتباطات جمعی مطرح‏ می‏شود رهایی یابند مگر اینکه قدرت دانش و تحلیل و گفتمان برای باز اندیشی به احیاء و ارزشهای از دست رفته را به کار گیرند و این امر سبب می‏شود که مخاطبان به صورت ناخودآگاه تسلیم‏ هیجانات فرهنگ و ارزشهای وارداتی نشوند.

 

جهت تبلیغات در وبسایت پیتای و معرفی کسب و کار خود اینجا کلیک کنید .

آخرین مطالب

معنی انداختن انگشتر در هر انگشت دست

برای همه پیش آمده است که بداند که چه معنی می دهد وقتی انگشتری را در یک انگشت دست می اندازد و در واقع انگشتر در هر کدام از انگشتان دست چه معنی می دهد ، باید این را بدانید که انداختن انگشتر در هر کدام از انگشت های دست یک معنی خاصی می دهد که ما در این مطلب در مورد معنی انگشتر هر انگشت با شما صحبت خواهیم کرد ...

اسپری برنزه کننده

بسیاری از عروس‌ها و ساقدوش‌ها به عنوان بخشی از آماده‌سازی‌های زیبایی خود برای روز خاص خود ، اسپری برنزه را انتخاب می‌کنند . اگر می‌خواهید در مراسم عروسی یک درخشش در برابر نور خورشید داشته باشید ، از اسپری برنزه استفاده کنید تا مطمئن شوید که بیشتر شبیه سیندرلا به نظر می‌رسید تا کدوتنبل ، با ما باشید در ادامه مطلب ...

راهنمای عروسی

وبسایت پیتای به عنوان بهترین وبسایت راهنمای عروسی و عرضه کننده و معرفی کننده بهترین برند های عروسی یک سالی است که خود را معرفی کرده است و طی این یک سال بهترین راه کار ها و بهترین راهنمایی ها را جهت برگذاری هرچه بهتر مراسم عروسی را در اختیار عروس و داماد ها قرار داده است که ...

مرکز طلا فروشی

زیبایی های عروس در روز مراسم عروسی خلاصه می شود در جواهرات و طلاهایی که عروس در آن روز می پوشد ، هر عروس خانمی آرزو دارد در روز مراسم عروسیش بهترین جواهرات و زیورالات را بر تن بکند به همین خاطر وبسایت پیتای با راه اندازی مرکز طلا فروشی ، نقره فروشی و بدلیجات به شما عروس و داماد های عزیز جهت انتخاب راحت تر کمک می کند که ..

مدل لباس مجلسی اینستاگرام

لباس مجلسی یکی از لباس هایی است که مورد توجه خانم ها در مراسم های مختلف است که خانم ها دوست دارند در انواع مراسم ها جدیدترین و شیکترین مدل لباس مجلسی را بپوشند که یکی از این مراسم ها ، مراسم عروسی می باشد که خانم ها به دنبال پیدا کردن شیکترین مدل لباس مجلسی جدید می گردند که ...

حتما بخوانید

گرانقیمت ترین لباس عروس ها در دنیا

لباس های عروس با رنگ طلایی در دنیای امروزی مد شده اند ! اگر می خواهی روز بزرگ عروسی خودت بدرخشی ، با این ۶ تا لباس عروسی که باعث درخشش و زیبایی شما می شود رو امتحان کن . در این مطلب گرانقیمت ترین و شیکترین لباس عروس ها در دنیا را به شما معرفی می کنیم ...

هر آنچه درباره ساقدوش عروس باید بدانید

بنابراین افتخار بزرگی به دست آوردن دست‌ راست عروس را به شما داده شده‌ است. ما می‌دانیم که این عنوان افتخار با مسئولیت‌های بسیاری همراه است و می‌تواند در نقش اول برای عروس کمک کند . برای کمک ، چند نکته برای اطمینان از اینکه شما بهترین ساقدوش افتخاری هستید را گردآوری کرده‌ایم ...

مدل مانتوپ تابستانی

یکی از دغدغه های هر دختر خانمی پوشیدن و همراه مد بودن است و یکی از این مورد هایی که همیشه دوست دارند همراه مد باشند مدل مانتو می باشد ، ما در این مطلب از مجله پیتای جدیدترین و شیکترین مدل های مانتو 2019 دخترانه را به شما عزیزان معرفی می کنیم ...

تناسب اندام و سلامتی برای روز عروسی

هر عروس می‌خواهد در روز عروسی خود زیبا به نظر برسد ، چه به سادگی یک هفته یا برای پنج ماه آینده ، یا هر روز ۱۰ دقیقه بیشتر و یا به طور کامل کل زندگی اش را برای تغییر شکل دادن خود به طور کامل بازسازی کند ، ما در این مطلب از مجله پیتای رازهای تناسب اندام و سلامتی را به شما خواهیم گفت ...

در زمستان چگونه لباس بپوشیم؟

همانطور که همه ما می دانیم آب و هوای زمستان اصلا قابل پیشبینی نیست ، مثلا بعضی اوقات منظم زمین را برف پوشانده است ، و در بعضی جاها یخبندان است و در جاهای دیگر باران می بارد یا در کنار دریاها هوا عموما مرطوب و وحشی است ، ما در این مطلب به شما نشان می دهیم که در زمستان چه نوع تیپی بزنید که همواره خوش تیپ باشید ...

مهم ترین قسمت روز عروسی

هر سال، ما یک بررسی ملی از زوج‌ها را منتشر می‌کنیم. از هر قدم زندگی، از هر ایالت و قلمرو، هر عصر. همه زوج‌های برنامه‌ریزی ازدواجشان را برنامه‌ریزی می‌کنند. و ما این اطلاعات را جمع‌آوری کردیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری در مورد شما پیدا کنیم! چه کسی به طور متوسط چه کسی است، آن‌ها چه چیزی را دوست دارند و از برنامه‌ریزی ازدواج خوششان می‌آید، چه رنگی مورد علاقه آن‌ها است، چگونه پیشنهاد آن‌ها به همه چیز رسیده‌است ...

آیا باید بچه‌ها رو به عروسی دعوت کنیم

دعوت کردن کودکان به عروسی شما یک سوال دشوار است ، این واقعا ً به اولویت شخصی می‌رسد . آن‌ها شوخی و خنده فوری را در طول روز به آن اضافه می‌کنند ! در اینجا برخی از نکات وجود دارد که اگر در یک بچه را به عروسی خود ببرید چه اتفاقی می افتد ...

گالری ها

راههای مراقبت از ناخن

اگر در شرف ازدواج و عروسی هستید و اگر دوست دارید ناخن هایی محکم و زیبا داشته باشید و سلامت آنها را تضمین کنید باید با راه های مراقبت از آنها آشنا باشید و عادات غذایی و بهداشتی سالمی را در پیش بگیرید. مراقبت از ناخن شمال بخشهای مختلفی از جمله استفاده از مواد غذایی مفید برای ناخن و رعایت بهداشت ناخن است. بدین منظور بهتر است ابتدا ساختمان ناخن را بشناسیم.

اصول زندگی مشترک

هنگام ازدواج دو نفر غریبه از دو خانواده متفاوت، با دیدگاه های مختلف شاید هم با مذاهب متضاد، تصمیم میگیرند با هم زندگی کنند. طبیعتا این تفاوت ها، اصطکاک هایی را در زندگی مشترک بوجود می آورد که میتوانند مشکلات فراوانی را منجر شوند. پس باید بدانیم چگونه رفتار کنیم و کاری کنیم که ...

برنامه ریزی برای عروسی

قبل از شروع هر زندگی یک مرد و زن باید باهم ازدواج کنند ، و در هر ازدواجی باید یک عروسی صورت بگیرد ، یک عروس و داماد قبل از هر چیزی باید برای عروسی خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا از هر نظر یک عروسی خوب و کاملی داشته باشند ، برنامه ریزی عروسی نیازمند راه و روش هایی است که ما تو این مطلب به عروس و داماد های عزیز یاد می دهیم که چطور یک برنامه ریزی دقیق برای عروسی خود داشته باشند ...

نکاتی درباره آرایش عروس

در مراسم عروسی مهمترین چیزی که وجود دارد آرایش عروس می باشد و عروس خانم ها باید توجه زیادی را قبل از رفتن به آرایشگاه نسبت به این موضوع داشته باشند ، ما در این مطلب از مجله عروسی نکات مهم در رابطه با آرایش عروس را با شما در میان می گذاریم تا شیکترین آرایش را در روز مراسم عروسی داشته باشید ...

پذیرایی مراسم عروسی

برگزاری مراسم و جشن عروسی خود به اندازه کافی هیجان انگیز و جذاب است، اما اگر دیگر اصول برگزاری آن را نیز رعایت کنیم به خاطره انگیزی و ماندگاری آن خواهیم افزود. یکی از مهمترین بخش های هر مراسمی، قسمت پذیرایی آن میباشد که همه مهمانان به آن توجه ویژه ای دارند ؛ بطوریکه میتواند به تنهایی عروسی را برای مهمانان رخدادی خاطره انگیز ...